klaar voor de mooie tocht! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Danielle Ham-Meert - WaarBenJij.nu klaar voor de mooie tocht! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Danielle Ham-Meert - WaarBenJij.nu

klaar voor de mooie tocht!

Door: danielle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

22 September 2009 | Nederland, Amsterdam

Zo vandaag was onze tweede en laatste dag in lhasa.
In de morgen stond het potala palace op de planning en daar werden we op tijd verwacht.
Dit was zo omdat er maar een x aantal toegangskaarten per dag worden verkocht.
En vaak zijn ze voor 10 uur al uitverkocht.
Maar we mochten lekker naar binnen.
Nadat we door de detectiepoortjes waren gegaan en al ons drinken hadden ingeleverd (onze fantastiche gids had dat niet gemeld) konden we beginnen aan de klim naar bocven.

Het palace telt 14 verdiepingen en ruim 1000 vertrekken. En om boven te komen mag je ongeveer 900 traptreden op.
We weten nu waarom de dalilama zo fit blijft, want die verblijft hier een groot deel van het jaar.
Van die 1000 vertrekken zijn er een klein aantal open voor publiek.
Maar we hebben indrukwekkende ruimtes gezien.

De verblijfskamer van de huidige dalilam, zijn kamer waar thee gedronken wodrt, maar ook zijn slaapkamer. Heel bijzonder.
De dalilama is er momenteel niet want hij is in india.

maar ook de andere ruimtes zijn zeer indrukwekkend, je voelt je haast bezwaard dat je er als toerist zomaar rond mag lopen.

We hebben verschillende tombes gezien van de 5e,6e,8e dalilama.
Allemaal inmens groot, van goud ingelegd met edelstenen....
Daar word ik helemaal stgil van.

Het heiligste van het heiligste was nu open voor publiek en ik heb daar gewoon gestaan, heel onwerkelijk allemaal.

We hebben maar een boekje gekocht met alle uitleg en afbeeldingen want er mag natuurlijk niet gefotografeerd worden en heel veel uitleg wordt er niet gegeven, maar dat lezen we op het gemak thuis wel.

Hoe het allemaal precies zit met het boudisme, de verschillende dalilama's,de verschillende vormen van budha enz...

In de middag nog een klooster bezocht en daar heerlijk op het dak van de zon genoten, en van alle mensen op straat.

Omdat het eten er aan de kraampjes er zo goed uitziet hebben we vanavond daar heerlijk gedineerd....
En het was jammie.

Morgen beginnen we aan onze tocht terug naar nepal, dwars door de himalaya.
Ben erg beieuwd naar wat we allemaal voor moois gaan zien.

zeer waarschijnlijk is daar geen draadloos internet en zal er de komende dagen weer een computerstilte zijn.;)

oja we hebben vandaag een tibetaans gezin helemaal happy gemaakt.
Tijdens onze lunch (lokaal) kwamen er wat bedelaars...
Dat is minder maar dit vrouwtje was zo open, en lief dat we besloten haar geen geld te geven maar lekker wat te eten voor hun 3e te bestellen.
Ze kon echter niet lezen en bestelde dus maar wat nathalie had.
Helamaal blij.

later vandaag kwamen we haar nog 2 maal tegen en de dankbaarheid straalde gewoon van haar gezicht af, heerlijk gevoel....

Dit was het nu echt voor de komende dagen...

groetjes en tot krabbels danielle

  • 22 September 2009 - 17:04

    Maria:

    Eerst las ik Nathalie verslag, omdat ik niet wist dat jij er ook een had.
    Dus vandaag ben jij aan de beurt. Wat geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Ik zou willen dat ik er ook was.
    Maar ik doe het wel met jullie foto's want die wil ik wel alle honderden zien als je terug bent. Fijn. hè, dat je met een kleinigheid iemand zo blij kunt maken.

  • 22 September 2009 - 20:22

    Mama En Papa.:

    Hoi Daniëlle.
    Fijn dat de berichtgeving zo goed verloopt. Bedankt voor je sms zodat ik weer iets verder op de hoogte ben. Ik heb hem meteen naar mama doorgestuurd. Appart dat jullie in het klooster van de dalilama mochten. Leuk te lezen is dat het er zo prachtig uitziet. De 900 treden is natuurlijk iets minder, gelukkig zijn wij eerder boven.
    Wij wensen jullie veel kijkplezier bij het doorkruisen van de Hymalaya.
    Leuk dat jullie zaterdag gebeld hadden.
    Groetjes mama en papa.

  • 24 September 2009 - 13:16

    Jan En Willy:

    Hoi Daniëlle,heb vanmiddag van mama gehoord dat jij ook een site hebt en ben zo vlug mogelijk jouw verslagen gaan gelezen. Super zeg !!! Wat hebben jullie veel gedaan en gezien.Wat een geweldige reis en wij mogen hier meegenieten. Fijn dat je zoveel foto's hebt gemaakt, dan kun je alles thuis nog eens bekijken en van nagenieten. Wil ze ook wel eens zien als het mag.
    Ik wens jou een hele goede reis terug, jammer dat ik het niet eerder wist anders had ik jou ook al gemaild, maar ik denk dat Nathalie de berichten wel heeft doorgegeven.
    Moet nu stoppen want ik moet Kim van school gaan halen.
    Heel veel groeten en liefs van ons
    Jan en Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 9484

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 28 September 2009

afscheid van mijn zusje voor onbepaalde tijd

31 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

jordanie

03 September 2008 - 16 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: